KAJIAN terbaru berkaitan dengan mandi mendapati ia bukan saja bertujuan
untuk membersihkan diri daripada kotoran, tetapi menjauhkan stress serta
berperanan penting meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Penyelidikan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine menunjukkan penderita diabetes yang menghabiskan masa selama setengah jam berendam dalam air suam dapat menurunkan tingkat gula darah sekitar 13 peratus.
Kajian di Jepun pula menunjukkan 10 minit berendam dalam air panas dapat memperbaiki kesihatan jantung terutamanya untuk lelaki.
Berikut beberapa manfaat mandi kepada individu yang mengamalkannya.
Mengeluarkan racun:
Mandi air panas sekitar 32 hingga 35 darjah Celsius membuka ruang yang
dapat membantu mengeluarkan toksin. Mandi air panas membantu menurunkan
tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar
supaya bekerja dengan baik. Waktu yang dianjurkan ialah selama 10 hingga 20
minit.
Mandi air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia dapat
menyempitkan darah dan meningkatkan tingkat gula darah. Suhu yang
dianjurkan ialah sekitar 12 hingga 18 darjah Celsius.
Jangkitan kulit : Penyakit kulit tertentu seperti ruam atau gatal-gatal
boleh diatasi dengan menambahkan soda penaik (sodium bicarbonate) ke dalam
air mandian. Ia bertindak sebagai antiseptik.. Isikan air ke bekas mandian
dan tambahkan soda penaik dan aduk sehingga rata. Digalakkan untuk berendam
selama 10 hingga 20 minit.
Selesema dan sakit kepala : Merendam kaki dalam air panas membantu
menyembuhkan selsema, sakit kepala dan menyegarkan kembali kaki yang lelah.
Masukkan air panas secukupnya dalam bekas sehingga menenggelamkan
pergelangan kaki kemudian tambahkan beberapa titis minyak seperti
lavender, peppermint atau lemon. Selepas basuh dengan air sejuk.Lakukannya
selama 10 hingga 20 minit.
Insomnia : Merendamkan kaki dalam air dingin sangat baik kepada anda. Yang mempunyai masalah imsonia atau memiliki masalah tidur. Masukkan kaki
sehingga ia merasa dingin. Perubatan ini berguna bagi kaki lelah,pendarahan
hidung, selsema dan sembelit.
Segala artikel yang terdapat dalam blog ini adalah hasil penulisan dan pengalaman penulis. Terdapat juga petikan daripada blog-blog yang lain sebagai bahan berita. Sesiapa saja dibenarkan mengambil dan menyiarkannya di mana-mana bahagian tanpa perlu meminta kebenaran penulis demi kebaikan bersama. Semoga apa jua yang terkandung dalam blog ini dapat memberi manafaat seluruh manusia sejagat
14 August 2009
Persediaan Puasa
“Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu
terdapat keberkatan.” - Hadis riwayat al-Bukhari no: 1923..
Maksud kerberkatan di sini ialah wujudnya ganjaran serta pahala yang besar di dalam
ibadah sahur tersebut. Menurut al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani r.h: “Keberkatan sahur
itu diperolehi melalui beberapa segi, iaitu mengikuti sunnah, menyelisihi ahli kitab,
menambah kekuatan dan semangat untuk beribadah, menghindari tabiat buruk yang
timbul akibat lapar, menjadi sebab untuk bersedekah kepada orang yang meminta
saat itu, menjadi sebab untuk berzikir dan berdoa pada waktu yang mustajab dan
memberi kesempatan untuk berniat bagi mereka yang belum sempat berniat puasa
sebelum tidur.” – Rujuk Fathul Baari, Jil.11, ms. 120.
Antara hikmah disyariatkan bersahur adalah untuk membezakan antara ibadah
puasa orang Islam dengan ibadah puasa orang Yahudi dan Kristian (ahli kitab).
Sabda Rasulullah s.a.w:
“Pemisah (yang membezakan) antara puasa kita dan puasa ahli kitab ialah
makan sahur.” - Hadis riwayat al-Tirmizi.no: 643
Ibadah sahur adalah ibadah yang begitu agung sehinggakan Allah melimpahkan
rahmat dan malaikat-Nya memohon keampunan bagi orang-orang yang makan
sahur. Oleh itu, Nabi s.a.w amat menitik beratkan umatnya untuk bersahur walaupun
dengan hanya meminum seteguk air. Sabda baginda s.a.w :
“Makan sahur ada keberkatan. Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya
meskipun salah seorang antara kamu hanya meminum seteguk air. Sesungguhnya
Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas orang-orang yang makan sahur.” -
Hadis riwayat Ahmad. no: 10664.
Sebenarnya, kita dibenarkan bersahur sehingga fajar terbit, iaitu sehingga azan
solat Subuh dilaungkan. Sabda Rasulullah s.a.w:
“Kamu semua boleh makan dan minum sehingga Ibn Ummi Maktum melaungkan
azan kerana sesungguhnya dia tidak akan melaungkan azan (melainkan) hingga fajar
sodiq benar-benar telah terbit.” - Hadis riwayat al-Bukhari, no: 1919.
Hadis ini secara tidak langsung membantah pendapat sesetengah pihak yang tidak
membenarkan makan dan minum apabila telah masuk waktu imsak. Apatah lagi
Allah sendiri telah menegaskan bahawa dibenarkan makan dan minum sehingga
terbit fajar, iaitu apabila azan Subuh dilaungkan. Firman Allah S.W.T:
“Makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya
siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian
sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib).” - Surah al-Baqarah:187
Adalah disunnahkan juga untuk dilewatkan sahur sehingga hampir terbit fajar. Sahal bin Sa’ad r.a berkata:
“Aku makan sahur bersama keluargaku, kemudian akupun tergesa-gesa untuk
mendapatkan sujud bersama Rasulullah s.a.w.” - Hadis riwayat al-Bukhari, no:1920.
Qadi Iyadh r.h berkata: “Tujuan Sahal terburu-buru makan sahur adalah kerana
waktunya sangat dekat dengan terbitnya fajar.” - Dinukil dari Fathul Baari, jil. 11,ms. 114.
Waktu yang terbaik untuk makan sahur adalah lebih kurang sama dengan kadar
waktu seseorang membaca 50 ayat al-Quran iaitu kira-kira 10 hingga 20 minit
sebelum azan solat subuh dikumandangkan. Menurut Anas r.a, Zaid bin Thabit r.a berkata:
“Kami makan sahur bersama Nabi s.a.w , kemudian baginda berdiri untuk solat.
Aku berkata: Berapa lama antara azan dan sahur?” Beliau menjawab: “Kirakira
(membaca) lima puluh ayat.” - Hadis riwayat al-Bukhari no: 1921.
Hadis ini telah digunakan oleh mereka yang berpendapat bahawa waktu imsak itu adalah
sepuluh minit sebelum terbit fajar. Apabila masuk waktu imsak maka seseorang tidak
lagi diperbolehkan makan dan minum. Namun tafsiran yang benar terhadap hadis
tersebut adalah Rasulullah s.a.w langsung mendirikan solat subuh setelah baginda
makan sahur. Kadar membaca 50 ayat al-Quran antara azan subuh dan sahur bukan
waktu imsak seperti yang disangka oleh mereka, tetapi ia adalah kadar waktu Nabi
s.a.w memulakan dan mengakhirkan sahur baginda.
Antara hikmah mengakhirkan sahur adalah:
1. Sekiranya seseorang bangun awal untuk sahur, tentu sekali setelah selesai
bersahur dia akan kembali ke tempat tidur. Hal ini memungkinkan seseorang
itu meninggalkan solat Subuh.
2. Mengakhirkan sahur juga boleh menambahkan
kekuatan bagi orang yang berpuasa. Sekiranya seseorang bersahur terlalu awal
maka ia akan menyebabkan seseorang itu cepat merasa lapar, dahaga dan
keletihan pada siang harinya.
terdapat keberkatan.” - Hadis riwayat al-Bukhari no: 1923..
Maksud kerberkatan di sini ialah wujudnya ganjaran serta pahala yang besar di dalam
ibadah sahur tersebut. Menurut al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani r.h: “Keberkatan sahur
itu diperolehi melalui beberapa segi, iaitu mengikuti sunnah, menyelisihi ahli kitab,
menambah kekuatan dan semangat untuk beribadah, menghindari tabiat buruk yang
timbul akibat lapar, menjadi sebab untuk bersedekah kepada orang yang meminta
saat itu, menjadi sebab untuk berzikir dan berdoa pada waktu yang mustajab dan
memberi kesempatan untuk berniat bagi mereka yang belum sempat berniat puasa
sebelum tidur.” – Rujuk Fathul Baari, Jil.11, ms. 120.
Antara hikmah disyariatkan bersahur adalah untuk membezakan antara ibadah
puasa orang Islam dengan ibadah puasa orang Yahudi dan Kristian (ahli kitab).
Sabda Rasulullah s.a.w:
“Pemisah (yang membezakan) antara puasa kita dan puasa ahli kitab ialah
makan sahur.” - Hadis riwayat al-Tirmizi.no: 643
Ibadah sahur adalah ibadah yang begitu agung sehinggakan Allah melimpahkan
rahmat dan malaikat-Nya memohon keampunan bagi orang-orang yang makan
sahur. Oleh itu, Nabi s.a.w amat menitik beratkan umatnya untuk bersahur walaupun
dengan hanya meminum seteguk air. Sabda baginda s.a.w :
“Makan sahur ada keberkatan. Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya
meskipun salah seorang antara kamu hanya meminum seteguk air. Sesungguhnya
Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas orang-orang yang makan sahur.” -
Hadis riwayat Ahmad. no: 10664.
Sebenarnya, kita dibenarkan bersahur sehingga fajar terbit, iaitu sehingga azan
solat Subuh dilaungkan. Sabda Rasulullah s.a.w:
“Kamu semua boleh makan dan minum sehingga Ibn Ummi Maktum melaungkan
azan kerana sesungguhnya dia tidak akan melaungkan azan (melainkan) hingga fajar
sodiq benar-benar telah terbit.” - Hadis riwayat al-Bukhari, no: 1919.
Hadis ini secara tidak langsung membantah pendapat sesetengah pihak yang tidak
membenarkan makan dan minum apabila telah masuk waktu imsak. Apatah lagi
Allah sendiri telah menegaskan bahawa dibenarkan makan dan minum sehingga
terbit fajar, iaitu apabila azan Subuh dilaungkan. Firman Allah S.W.T:
“Makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya
siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian
sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib).” - Surah al-Baqarah:187
Adalah disunnahkan juga untuk dilewatkan sahur sehingga hampir terbit fajar. Sahal bin Sa’ad r.a berkata:
“Aku makan sahur bersama keluargaku, kemudian akupun tergesa-gesa untuk
mendapatkan sujud bersama Rasulullah s.a.w.” - Hadis riwayat al-Bukhari, no:1920.
Qadi Iyadh r.h berkata: “Tujuan Sahal terburu-buru makan sahur adalah kerana
waktunya sangat dekat dengan terbitnya fajar.” - Dinukil dari Fathul Baari, jil. 11,ms. 114.
Waktu yang terbaik untuk makan sahur adalah lebih kurang sama dengan kadar
waktu seseorang membaca 50 ayat al-Quran iaitu kira-kira 10 hingga 20 minit
sebelum azan solat subuh dikumandangkan. Menurut Anas r.a, Zaid bin Thabit r.a berkata:
“Kami makan sahur bersama Nabi s.a.w , kemudian baginda berdiri untuk solat.
Aku berkata: Berapa lama antara azan dan sahur?” Beliau menjawab: “Kirakira
(membaca) lima puluh ayat.” - Hadis riwayat al-Bukhari no: 1921.
Hadis ini telah digunakan oleh mereka yang berpendapat bahawa waktu imsak itu adalah
sepuluh minit sebelum terbit fajar. Apabila masuk waktu imsak maka seseorang tidak
lagi diperbolehkan makan dan minum. Namun tafsiran yang benar terhadap hadis
tersebut adalah Rasulullah s.a.w langsung mendirikan solat subuh setelah baginda
makan sahur. Kadar membaca 50 ayat al-Quran antara azan subuh dan sahur bukan
waktu imsak seperti yang disangka oleh mereka, tetapi ia adalah kadar waktu Nabi
s.a.w memulakan dan mengakhirkan sahur baginda.
Antara hikmah mengakhirkan sahur adalah:
1. Sekiranya seseorang bangun awal untuk sahur, tentu sekali setelah selesai
bersahur dia akan kembali ke tempat tidur. Hal ini memungkinkan seseorang
itu meninggalkan solat Subuh.
2. Mengakhirkan sahur juga boleh menambahkan
kekuatan bagi orang yang berpuasa. Sekiranya seseorang bersahur terlalu awal
maka ia akan menyebabkan seseorang itu cepat merasa lapar, dahaga dan
keletihan pada siang harinya.
Subscribe to:
Posts (Atom)
WELCOME AGAIN!
Hakcipta Terpelihara Parklee's Blogspot ::